Onderzoek naar de uitbreiding van de STORM-aanpak naar nieuwe regio’s
De STORM-aanpak wordt op dit moment geïmplementeerd in nieuwe de STORM-regio’s Groningen en Nijmegen. Om daar van te kunnen leren, wordt er onderzoek gedaan naar factoren die de implementatie kunnen beïnvloeden. Door specifieke strategieën in te zetten op deze factoren, kan de implementatie bevorderd worden. Promovendus Kristel Jenniskens onderzocht daarom welke strategieën helpend zijn bij het implementeren van de STORM-aanpak in deze nieuwe regio’s.
Om tot die strategieën te komen, zijn we in gesprek gegaan met betrokkenen in de regio’s Groningen, Nijmegen en Oost-Brabant, en met het STORM-team van 113. De betrokken zijn programmaleiders, mentoren op middelbare scholen, GGD-jeugdverpleegkundigen en –artsen, wethouders en managers van betrokken organisaties. Uit interviews kwamen een aantal knelpunten naar voren en samen met programmaleiders van de regio’s werden de belangrijkste knelpunten geselecteerd om te bepalen waar strategieën op ingezet gaan worden. De geselecteerde knelpunten zijn:
- Hoge eisen voor scholen op het gebied van zorg voor leerlingen
- Onvoldoende begrip van de programma inhoud onder betrokkenen
- Onvoldoende samenwerking in het netwerk van zorg en onderwijs in de regio’s
- Niet alle betrokkenen waren overtuigd van het voordeel van de STORM-aanpak ten opzichte van andere aanpakken
- Hoge werkdruk in de zorg en het onderwijs
- Onvoldoende aandacht voor borging van de STORM-aanpak op de lange termijn
Voor elk van deze knelpunten onderzocht Kristel vanuit de theorie welke strategieën kunnen helpen. Die zijn weer voorgelegd aan de programmaleiders en aan het STORM-team van 113. Vervolgens werd er een vergelijking gemaakt met de regio Oost-Brabant, waar de STORM-aanpak al een aantal jaren toegepast wordt. Bijvoorbeeld het inrichten van een regionale programmastructuur waarin onderwijs, GGD, GGZ en gemeenten samenwerken. Samen met de programmaleiders en het STORM-team zijn vijf aanvullende strategieën gevonden, zoals het samenwerken met andere initiatieven in de regio die op scholen ingevoerd worden, om de druk op scholen te verlichten, en het bevorderen van netwerksamenwerking door het organiseren van bijeenkomsten tussen betrokkenen in de regio.
Alle strategieën zijn samengevoegd in een implementatiehandleiding die wordt aangeboden aan nieuwe STORM-regio’s. Kristel onderzoekt nu hoe de implementatie van de STORM-aanpak verloopt in de nieuwe regio’s. Daarbij kijkt ze onder andere naar de bruikbaarheid van de strategieën in het draaiboek. Dit onderzoek loopt nog tot het einde van het schooljaar 2024-2025.
Door deze grondige aanpak hopen we de implementatie van de STORM-aanpak in Groningen en Nijmegen succesvol te maken en bij te dragen aan een betere zorg voor jongeren in deze regio’s.
Het volledige artikel is hier te lezen: https://www.frontiersin.org/journals/public-health/articles/10.3389/fpubh.2024.1386031/full.